back to top

Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe? Vi hjelper deg gjerne.

Ofte stilte spørsmål

Det er et komplekst spørsmål, men det generelle svaret på det er ja. I tillegg til at elbilen kjører utslippsfritt, er den også langt mer energieffektiv enn konvensjonelle biler. Elbilbatteriene gir økt fleksibilitet i bruken av fornybare energikilder og en omlegging til elektriske kjøretøy vil redusere energibruken i transportsektoren kraftig. Når man skal vurdere elbilens påvirkning på det totale energiforbruket bør man se på hele energikjeden fra produksjon til frakt og bruk av energi.

I dag finnes det fire typer batterier som brukes i en elbil. Det mest vanlige er litium batterier, men man finner også nikkel-metalhybrid, blybatterier og ultracapasitatorer.

Svaret på det er nei. Vi ser at batteriene holder seg svært godt på kapasitiet. I praksis er det imidlertid lite trolig at kapasiteten vil synke så kraftig på åtte år eller etter 160.000 kilometer på nye elbiler i dag. For eksempel er det gjort undersøkelser på Tesla Model S, som viser at batteriene kun har tapt 10 prosent kapasitet etter 300.000 kilometer.

I Norge er infastrukturen relativt god med flere ladepunkter. Nedover i Europa og resten av verden varierer dette fra land til land. Eier du en elbil med rekkevidde på 350KM+ er det ikke noe problem å ta seg en biltur i Europa.

Det spørsmålet avhenger av dine flere faktorer. Behov, kjøremønster, geografi, er ting man bør tenke på når man skal kjøpe en elbil.Stort sett klarer man seg fint med 350 - 450KM rekkevidde.

Det har vist seg at elbil batterier ikke bare holder godt, men svært godt. Det kan forventes en levealder på +20 år og dette anses som svært bra. Dvs omtrent dobbelt så lenge som selve bilens levetid. Når det er sagt er det viktig at eier vedlikeholder bilen på en god måte. Skjer det noe med batteriet kan det også i de fleste tilfeller repareres. I dag kan omtrent 75% av batteriet gjenvinnes, men i løpet av nær fremtid vil over 90 % av batteriet kunne gjenvinnes. Det gjøres store framsteg.

I de fleste tilfeller kan man det, eller bytte ut batterimoduler. Det er noe varierende fra produsent til produsent. Samtidig er bærekraftsspørsmålet i dette viktig. Man bør heller repaprere enn å bytte. I utgangspunktet er det ikke selve batteriet som blir ødelagt, det er heller støttesystemene til batteriet som blir ødelagt.

Ofte stilte spørsmål

Det er et komplekst spørsmål, men det generelle svaret på det er ja. I tillegg til at elbilen kjører utslippsfritt, er den også langt mer energieffektiv enn konvensjonelle biler. Elbilbatteriene gir økt fleksibilitet i bruken av fornybare energikilder og en omlegging til elektriske kjøretøy vil redusere energibruken i transportsektoren kraftig. Når man skal vurdere elbilens påvirkning på det totale energiforbruket bør man se på hele energikjeden fra produksjon til frakt og bruk av energi.

Svaret på det er nei. Vi ser at batteriene holder seg svært godt på kapasitiet. I praksis er det imidlertid lite trolig at kapasiteten vil synke så kraftig på åtte år eller etter 160.000 kilometer på nye elbiler i dag. For eksempel er det gjort undersøkelser på Tesla Model S, som viser at batteriene kun har tapt 10 prosent kapasitet etter 300.000 kilometer.

Ofte stilte spørsmål

I Norge er infastrukturen relativt god med flere ladepunkter. Nedover i Europa og resten av verden varierer dette fra land til land. Eier du en elbil med rekkevidde på 350KM+ er det ikke noe problem å ta seg en biltur i Europa.

Det spørsmålet avhenger av dine flere faktorer. Behov, kjøremønster, geografi, er ting man bør tenke på når man skal kjøpe en elbil.Stort sett klarer man seg fint med 350 - 450KM rekkevidde.

Ofte stilte spørsmål

Det har vist seg at elbil batterier ikke bare holder godt, men svært godt. Det kan forventes en levealder på +20 år og dette anses som svært bra. Dvs omtrent dobbelt så lenge som selve bilens levetid. Når det er sagt er det viktig at eier vedlikeholder bilen på en god måte. Skjer det noe med batteriet kan det også i de fleste tilfeller repareres. I dag kan omtrent 75% av batteriet gjenvinnes, men i løpet av nær fremtid vil over 90 % av batteriet kunne gjenvinnes. Det gjøres store framsteg.

I de fleste tilfeller kan man det, eller bytte ut batterimoduler. Det er noe varierende fra produsent til produsent. Samtidig er bærekraftsspørsmålet i dette viktig. Man bør heller repaprere enn å bytte. I utgangspunktet er det ikke selve batteriet som blir ødelagt, det er heller støttesystemene til batteriet som blir ødelagt.

Bestill Service

Vi utfører service på alle elektriske biler, uavhengig av type, alder, kilometerstand og hvilke deler det gjelder

Velg tjeneste*

Fyll inn nødvendig informasjon*

Legg ved bilder/video

Legg ved bilder/video som viser problemet, det kan gjøre det lettere for oss å forstå problemet ditt..

Visste du at?

Utforsk våre tjenester

Vi skreddersyr løsninger til din elbil som vil forbedre livssyklusen til kjøretøyet.

Kontakt oss

Vi svarer deg innen 24 timer.

Send oss en e-post

customer@evservices.no

eller

ring oss på

+47 468 89000

Gi oss tilbakemelding

Vi kontakter deg så fort vi får mulighet